Autógumi mintázatok

Autógumi mintázatok

A gumiabroncsok mintázata három nagy csoportba sorolható:

kötetlen forgásirányú,

forgásirányos

aszimmetrikus mintázatok.

Kötetlen forgásirányú, nem aszimmetrikus (bármilyen menetirányba felszerelhető) abroncsok ma már csak jórészt a kis- és alsó közép kategóriás autók abroncsméretei között fordulnak elő. Ezek elsősorban visszafogott vezetési stílushoz alkalmasak, nagyobb teljesítményű autókhoz, sportos vezetéshez nem ajánljuk.

A gumiabroncsok következő állomása a forgásirányos abroncsok megjelenése volt. Mivel a gumiabroncsok élettartamuk során jellemzően egy irányba forognak, a mérnökök érthető módon igyekeztek erre az egy forgásirányra specializálni a mintázatukat. Ezek az abroncsok V alakú mintájukról ismerhetők fel, amelynek köszönhetően könnyebben kivezetik maguk alól a vizet, ezáltal nedves útfelületen jobb tapadást biztosítanak. A téli abroncsok túlnyomó része pont emiatt forgásirányos, mivel a téli latyakos utakon jobb teljesítményt tudnak nyújtani. A korábbi forgásirányos mintázatok jellemzője volt az átlós irányba futó, vízelvezetést biztosító széles mintaárkok miatti fokozott fűrészfogas kopás, mely a kopás mértékével arányosan egyre nagyobb gördülési zajt eredményezett. A mai abroncsoknál ezt a jelenséget a bal- és jobboldali mintaelemek egymáshoz képest eltolásával, ill. váltakozó méretével jelentős mértékben sikerült csökkenteni. Forgásirányukra különösen oda kell figyelni, mivel ellenkező irányban fel szerelve életveszélyes helyzetet teremthetnek!

A mai legkorszerűbb abroncsok az aszimmetrikus mintázatok, a prémium kategóriás gyártók legújabb fejlesztései között szinte csak ilyeneket találni. Elsőként a sportos, nagy teljesítményű abroncsok között jelentek meg, de ma már a prémium kategóriás gyártóknál az alsó- és középosztályos autók méreteiben is elérhetőek. Ezeknél az abroncsoknál első felszereléskor nem a forgásirányra, hanem a mintázat külső-belső oldalára kell ügyelni. A mintázaton hosszában végigfutó mintacsíkok a jobb egyenesfutást, a külső vállrészen elhelyezett nagyobb mintaelemek pedig a jobb kanyarstabilitást hivatottak biztosítani. Különösen téli abroncsoknál, akár három-négy különböző típusú, lamellázottságú mintaelem is található egy abroncson, amellyel a gyártók a különböző útviszonyok teremtette helyzetekre igyekeznek kompromisszumos megoldást találni.

Ennél a típusnál a hosszában végigfutó három-négy, szélesebb abroncsoknál akár több mintaárok biztosítja a vízelvezetést A futófelület belső és külső oldalán

Aszimmetrikus autógumi mintázatok

(nyári és téli autógumi mintázata)

 Az eltérő; mintázat miatt kanyarodás során a két rész terhelése nem azonos.

A kanyarodással járó jelentősebb igénybevétel miatt a külső részt nagy, erőteljes blokkok teszik stabillá, míg a belső oldal íves árkai a gyors vízelvezetésért felelnek.

A középen futó hosszanti mintaelemek pontos irányíthatóságot, hatékony erőátvitelt, nagyfokú stabilitást biztosítanak.

Mindhárom mintázatra igaz,
ha egyszer egy forgásirányba felszerelték,
utána már nem ajánlott a gumiabroncsot megfordítani,
mivel szövetszerkezete  beáll egy meghatározott irányba!

A jó gumi titka:
 jó minta + megbízható, fejlett gyártástechnológia
(A legjobb anyagminőséggel a prémium márkák készülnek.)